Svar: Dagsrytme, mad og ændret adfærd

14. december 2016

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder for mig som om, at I lige nu brager igennem et udviklingsspring og netop 6 måneders alderen er for mange en lidt svær tid :)

Der er dog ingen tvivl om, at en fast dagsrytme og det nogenlunde at forsøge at følge en fast plan kan hjælpe mange - uden at I naturligvis skal være fuldstændig rigide og følge faste tider. Der skal naturligt være plads til fleksibilitet og I skal forsøge at aflæse jeres datter og hendes behov løbende :)

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Flasker og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske 1-1.5 time

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og begynder nu med lidt kød eller fisk i mosen. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret på glas, som du køber og som er beregnet til børn i 6 måneders alderen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Kommer evt i bad her - det aktiverer hende rigtig godt både motorisk og mentalt og forlænger også hendes vågenperiode, så hun måske kan sove en lidt længere middagslur og begynde at nøjes med to lure dagligt.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13.30-14 - alt efter hvor lang formiddagsluren har været og hvordan badet virker :) Må gerne sove et par timer, hvis hun kan - men hvis hun ikke kan, er det også helt okay.

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop. Tilbydes også stadig ofte en lille flaske om eftermiddagen

Og puttes efterfølgende måske til en powernap på alt mellem 20-45 minutter eller begynder måske at kunne springe denne over. Hvis hun har sovet middagsluren sent eller har sovet en længere middagslur, behøver hun ikke længere 3 lure. Men sover hun kun en middagslur på 45 minutter eller ligger den tidligere, vil hun sandsynligvis have brug for en ekstra lille lur sidst på eftermiddagen - og flasken gives så lige før hun puttes til denne.

Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet varierer igen efter, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen. Hvis hun "kun" har sovet to lure, vil hun måske være plutteklar tidligere. Har hun sovet ...

Annonce

... tre lure - og alt efter hvor sent den 3. lur ligger, vil hun være putteklar senere :)

Sen aften eller først på natten (igen efter, hvornår hun har fået putteflaske til natten) gives drømmemåltid - det kan være alt mellem kl 23 og 01...

Med hensyn til mængder af mad, så varierer dette meget. Nogle børn spiser blot ½ dl. af gangen, hvor andre børn snildt kan spise 2 dl. - og stadig have plads til deres flasker med mælk i maven... Det, du skal forsøge at have fokus på, er rytmen og rutinerne, så du hjælper hende med at få en rytme. Rytmen påvirker hendes indre ur, så hun begynder at fornemme sult kontra mæthed, behov for aktivitet kontra behov for at sove... Så hun bliver parat til at spise, når du tilbyder hende mad og så hun føler sig parat til at sove, når du putter hende til lur :)

Det betyder ikke så meget lige nu, hvor meget hun spiser. Hvis hun kan spise ca 1 dl til hvert måltid, er det super godt - nogle gange vil hun måske spise mindre og andre gange mere, og det er helt fint. Når hun tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, så gør det ikke noget, hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid - der går jo ikke lang tid, før hun tilbydes mad igen :) Og samtidig sikrer mange små måltider en større variation af fødevarer, end hvis hun spiser få og store måltider :) Ligesom det stadig sikrer plads i maven til mælken.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det vigtigste er, at hun er glad for mad. At hun forbinder det at spise med noget dejligt og rart :) At hun begynder at interessere sig for at smage, putte i munden, sidder og gumler og sutter på maden og deler det at spise sammen med dig :)

Udviklingsspringet skal I igennem og det er vigtigt, at du siger til dig selv, at hun ikke forsøger at irritere dig. Lige nu er det blot ofte en følelse af at man gir og gir - at lige meget hvad du gør, så virker det ikke rigtig... Det hører alderen til og det ændrer sig igen:)

Jeg håber, at I har mulighed for at holde lidt juleferie og være sammen med familien. Lad endelig dem komme på banen, så du også kan få lidt "frihed" og måske få følelsen af at mor er den bedste, og du stadig kan noget, som de andre ikke kan :) For med den alder jeres datter har nu, så skelner hun også tydeligt imellem om I er hjemme eller ude, om hun bliver holdt af bedstemor eller af mor.. Og selvom det er hårdt, så er det også nogle gange dejligt at mærke, at du som mor stadig kan noget særligt :)

Stort knus med på vejen og rigtig glædelig jul til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.